Moda w latach 1900 - 1909 [WIELKI WPIS]
Tak właśnie zaczyna się nowe stulecie, a konkretniej: epoka edwardiańska*.
JAK SIĘ ŻYŁO, CO SIĘ ROBIŁO
Na początku XX w. modę dyktowały paryskie domy haute couture, z których najbardziej prestiżowy, założony w połowie poprzedniego stulecia przez Anglika Charlesa Fredericka Wortha (1825-1895) ubierał wyższe sfery społeczne: członkinie rodzin królewskich, arystokratki, milionerki i ,,profesjonalne piękności” – słowem, ówczesne celebrytki, które tworzyły elitę eleganckiego świata. […] Śmietanka społeczeństwa amerykańskiego, do której należało ,,czterystu” pani Astor (tylu mieściło się w jej Sali balowej) – Astorowie, Cooper-Hewittowie, Morganowie, Potter-Palmerowie i Vanderbiltowie – często podróżowała za Atlantyk, by kupować stroje. ,,Dolarowe księżniczki” wspierały swymi fortunami zarówno paryskie domy haute couture, jak i zubożałych europejskich arystokratów, których poślubiały, zyskując tytuły hrabin i baronowych oraz związaną z tym rangę społeczną. (1)
Świat i technologia zmieniały się zbyt szybko, przez co sztuka niespodziewanie, po raz pierwszy, zachłysnęła się konceptem ,,nostalgii”. Nadrzędny prąd w designie tamtej epoki (z którego czerpała moda) rozmyślnie przyjął sobie za inspirację naturę i przyrodę, jak również wyidealizowaną wizję średniowiecza (2).
Wszystko po prostu zmieniało się zbyt szybko: wieżowce pięły się do nieba, po drogach jeździły auta, a dzięki elektryczności nadejście nocy nie równało się zakończeniu dnia, i to nieco przerastało ówczesnego człowieka.
NIEISTNIEJĄCE ILUSTROWANE IDEAŁY
U góry: ok. 1900, Gibson Girls na plaży. (zdj) Po lewej: 1901, Charles Dana Gibson - ,,The Crush". Gibson Girl przeczekuje zaloty natręta. (zdj) Po prawej: 1902, profil wzrocowej Gibson Girl. (zdj) |
PERFEKCYJNA KOBIETA - THE GIBSON GIRL
Nie istnieje jeden konkretny prototyp gibsonowskiej dziewczyny; mówi się, że inspiracją ilustratora była m.in. jego żona Irene Langhorne Gibson. Sam ilustrator wyznał: Widziałem ją na ulicach, w teatrach, kościołach. Widziałem ją wszędzie i w każdej możliwej sytuacji. Widziałem, jak leniuchuje na Piątej Alei i pracuje za sklepową ladą. Stworzyłem swój ideał z setek, tysięcy, dziesiątek tysięcy amerykańskich dziewczyn. (3)
PERFEKCYJNY MĘŻCZYZNA - THE ARROW MAN
MODA DAMSKA W LATACH 1900-1910
Kobiecą garderobę tamtych czasów można scharakteryzować określeniem ,,na bogato”: ogromne kapelusze, długie suknie, drogie tkaniny, wspaniałe wykończenia. Ilość dekoracji i ozdób była świadectwem statusu, a więc im więcej koronek, paciorków, tiulu, falbanek, wstążeczek, haftów, sztucznych kwiatów piór, futer i ozdób (kamieni szlachetnych, ale też sztucznej biżuterii), tym lepiej.
Po lewej: 1897, plakat autorstwa Alfonsa Muchy reklamujący połączenie kolejowe Monako - Monte Carlo, czyli sztuka w służbie użytkowości. (zdj) U góry: 1897/1898, broszka ,,Kobieta-ważka" autorstwa jubliera Rene Lalique, wykonana ze złota, glazury, chryzoprazu, kamieni księżycowych i diamentów. (zdj) Po prawej: 1901, pierścieniobransoleta wykonana przez Georgesa Fouqueta dla aktorki Sarah Bernhardt. Autorem projektu jest Alfons Mucha. (zdj) |
SECESJA A MODA POCZĄTKU XX WIEKU
U góry, po lewej: 1900, ilustracja z magazynu dla pań ,,Ladies Home Journal". Po lewej sylwetka uzyskiwania przy zastosowaniu gorsetu epoki edwardiańskiej (old style), po prawej - figura w kształcie litery S, najmodniejszy typ figury w epoce edwardiańskiej. (zdj) Na dole, po lewej: to niesamowite, jak gorset potrafi zmienić kobiecą sylwetkę. (zdj) Na dole, po prawej: gołąb garłacz - najbardziej wpływowy ptak w historii mody? (zdj) U góry, po prawej: 1901, Efektem tych wszystkich machinacji z gorsetami, wkładkami i bluzkami był monobosom - monopierś, która jeszcze bardziej upodabniała kobiety do tych nieszczęsnych gołębi. (zdj) |
PIĘKNO WYMAGA POŚWIĘCEŃ - JAK DBANO U URODĘ W EPOCE EDWARDIAŃSKIEJ?
Na przełomie wieków panował szał na spożywanie jaj tasiemca. Tak, tak, kobiety dobrowolnie połykały jaja pasożytów, żeby tylko zejść z wagi. O diecie tasiemcowej słyszałam już jakiś czas temu – wydaje mi się, że przed paru lat było o tym dość głośno – ale nie miałam pojęcia, że ta metoda ma przynajmniej 120 lat!
Naprawdę nie wiem co gorsze: sama świadomość obecności wewnątrz ciebie pasożyta dorastającego do kilkunastu metrów czy sposoby pozbywania się go z ciała. Amnada Hallay opowiada, że na początku XX z płazińcem, który już spełnił swoje zadanie, próbowano się rozstać dwojako. Pierwszy sposób to przyjmowania tabletek, mających zabić tasiemca. Problem w tym, że stworzenia te bardzo nie chcą umierać, trzeba zatem było przyjmować te specyfiki tak długo, aż intruza uda się w końcu zabić. Tylko że tu się pojawia kolejny problem, no bo jak sprawdzić, czy pasożyt rzeczywiście już opuścił nasz układ pokarmowy? No więc po każdorazowym udaniu się za potrzebą trzeba było sprawdzać swoje odchody w poszukiwaniu główki tasiemca. Brr. Inny sposób, o którym mówi Hallay, to przystawianie do ust surowego mięsa, którym próbowano wywabić płazińca. Ponoć intruz miał popełznąć w górę przełyku, wówczas należało go chwycić i wyciągnąć przez usta. Nie mam bladego pojęcia, czy ta druga metoda miała rację bytu, bo brzmi jak absolutne szaleństwo, ale jeśli tak, to - ojej.
Od lewej: 1. 1900, suknia popołudniowa projektu Charles Wortha. (zdj - Jak czytać modę..., s. 37) 2. 1911, suknia Delphos projektu Mariano Fortuny'ego. (zdj) 3. 1900-1905, visiting dress. (zdj) 4. 1898-1900, suknia wieczorowa. (zdj) |
STRÓJ KOBIECY W LATACH 1900-1909
Po porannych narzutkach przychodzi czas na suknie domowe (house dresses), potem suknie do przyjmowania gości (reception dresses), suknie wizytowe, które zakłada się, idąc w gości (visiting dresses), suknie wyjściowe, odpowiednie na zakupy i przebywanie w miejscach publicznych (street costumes), białe suknie popołudniowe (tea dresses), kolorowe suknie na przyjęcie w domu lub latem w ogrodzie, bogate suknie wieczorowe (evening dress). Jak widać, co bogatsza elegantka może sobie pozwolić na przebieranie się aż siedem razy w ciągu dnia, przy czym każdy z jej strojów ma swoją specyfikę. Przyjrzyjmy się najciekawszym.
House dress zakładano do wykonywania codziennych domowych obowiązków. Kobiety z niższych klas krzątały się w nich przez cały dzień, damy z socjety ubierały ją jedynie na parę godzin. Co ciekawe, nie był to odpowiedni ubiór do przyjmowania gości, właściwie tylko rodzina kobiety i służba mogły ją oglądać tak ubraną.
Po wywiązaniu się ze wszystkim zobowiązań, popołudniem, panie mogły pozwolić sobie na chwilę relaksu przy filiżance herbaty. Właśnie wtedy przebierano się w tea dress. Suknie poobiednie były strojem luźnym, miały mniej usztywnień niż inne części garderoby. Szczególną popularnością cieszyły się u schyłku XIX wieku, noszono je podczas nieformalnych spotkań w domu. Zrobione były z jedwabiu i koronek - delikatnych tkanin, które wykorzystywano zazwyczaj do szycia bielizny.
Evening dress była odpowiednim ubiorem na wyjścia do opery, przyjęcia taneczne i uroczystości. Suknie z dekoltem noszone w ciągu dnia były zjawiskiem niecodziennym. Co innego, jeśli mowa o sukniach wieczorowych właśnie - tam królowały dekolty okrągłe, kwadratowe lub w łódkę. Dziewczęta i kobiety niezamężne mogły pozwolić sobie na pokazanie więcej ciała, dlatego wybierały modele z krótkimi rękawkami. Suknie szyto z tkanin o delikatnych, pastelowych barwach, choć po 1909 roku w tej dziedzine namieszał nieco projektant Paul Poiret, lansując mocne kolory inspirowane Orientem - czerń, złoto, purpurę, czerwień, szafir.
Wyżej opisałam rodzaje sukien, zakładanych w zależności od pory dnia i okazji. Warto jednak wspomnieć pewnien model o greckiej nazwie, który wyszedł spod ręki hiszpańskiego projektanta.
Na koniec ustalmy jeszcze kwestię długości sukni i spódnic. Za wiele pola do popisu to tu nie było. Noszono suknie z trenem (w połowie dekady nawet w sukniach dziennych), ale i takie, które ledwo sięgały ziemi, w zależności, gdzie się w takiej sukni bywało i co się w niej robiło. Spódnice, w których chodziło się na spacery, były krótsze, a przez to bardziej praktyczne i wygodniejsze, natomiast ideałem high fashion były suknie długie i zjawiskowe. Na zbytek w rodzaju mini-trenu w stroju dziennym mogły sobie pozwolić jednak tylko kobiety z klas wyższych, które na dobrą sprawę nie miały chyba wiele więcej do roboty, niż pachnieć i ładnie wyglądać - treny, falbany i inne potencjalnie łatwo brudzące się elementy u dołu spódnicy przedstawicielkom klasy średniej i pracującej były po nic. Ale żeby była jasność co do tej długości – odsłanianie kostek było oceniane w najlepszym razie jako przejaw ekstrawagancji i powszechnie uważane za nieprzyzwoite.
U góry: 1906, reklama shirtwaists, odpowiedników dzisiejszych t-shirtów. (zdj) Po lewej: ok. 1902, fotografia sióstr Spencer. Połączenie bluzki i dlugiej spódnicy z ciemnego materiału było must-have w szafie kobiet z klasy średniej. (zdj) Po środku: ok. 1900, dopasowany tweedowy kostium. (zdj - 100 lat mody, s. 68) Po prawej: ok. 1905, amerykańska nauczycielka w szytym na miarę kostiumie oraz koszuli z krawatem. (zdj - 100 lat mody, s. 70) |
W SZAFIE KOBIETY PRACUJĄCEJ
POD SPÓDNICĄ
Oto jak wyglądało by dress with me kobiety, żyjącej na początku XX wieku.
Kombinezon można traktować jako połączenie halki i pantalonów. Ten typ bielizny zakładały dziewczęta pod odzież nieformalną czy sportową; zdecydowanie nie był to właściwy wybór pod strój wieczorowy.
3. Opcjonalnie wkładki powiększające biust.
5. Półhalka (petticoat) – rodzaj halki w formie spódnicy.
U góry, po lewej: początek XX wieku reklama damskiego obuwia. (zdj) Po lewej: szczyt bogactwa i zbytku - kapelusz z wypchanym ptakiem. (zdj) Na dole, po lewej: 1904, torebka ze skóry aligatora. (zdj) Po prawej: Helen Louise Taft, żona Williama H. Tafta, prezydenta Stanów Zjednoczonych w latach 1909-1913. Jako członkini socjety mogła pozwolić sobie w tak bogato zdobionych sukniach i kapeluszach. (zdj) |
BUTY I DODATKI
Buty nie zmieniły się wiele od czasów epoki wiktoriańskiej. Były wąskie, miały mały obcas typu kaczuszka. Dekorowano je z pomocą guziczków, kokardek i wstążek. Wykonywano je ze skóry foczej lub marokinu (skóra koźla). Ta pierwsza była szczególnie popularna wśród klas wyższych, gdyż słynęła ze swojej wytrzymałości i mogła być noszona w każdym sezonie. Buty z marokinu były mniej wygodna i bardziej sztywne.
POŃCZOCHY
Z jednej strony secesja, z drugiej strony orientalizm – obie te tendencje wpływały na zamiłowanie do roślinnych ornamentów czy to na sukniach, czy innych częściach ubioru. Pończochy, choć przeważnie ukryte pod suknią, dostępne były w różnych kolorach i wzorach.
ZEGAREK
Ręczne zegarki są popularne wśród kobiet. Model ten wśród panów przyjął się dopiero w latach 20. – na początku XX wieku mężczyźni nosili jeszcze zegarki kieszonkowe na łańcuszkach. Wkrótce zegarek na rękę stał się symbolem statusu i dobrego smaku, obowiązkowym akcesorium każdego szanującego się biznesmena.
TOREBKA
,,Ważnym dodatkiem staje się torebka. O ile na początku stulecia wciąż cieszyły się popularnością malutkie niepraktyczne modele wykonane z aksamitu, to już po paru latach ich wielkość urosła, co uczyniło ją nieodłączoną częścią stroju.” (7) Tę zmianę podyktowały ruchy emancypacyjne. Kobieta niezależna nie musi poruszać się wszędzie w towarzystwie przyzwoitki, więc potrzebuje odpowiednio pojemną torebkę, żeby móc nosić ze sobą najniezbędniejsze rzeczy (na przykład sole trzeźwiące – kobiety często mdlały od ciasnych gorsetów). W przeciwieństwie do niej, ówczesna kobieta z wyższych sfer nigdy nie zdecydowałaby się na podobne rozwiązanie – wszystko, co przekraczało rozmiarem portmonetkę, nosiła służąca albo mężczyzna.
KAPELUSZ!
Lata 1900 – 1910 to czas ogromnych kapeluszy, tzw. cartwheel hats, nazywanych tak ze względu na ich podobieństwo do kół furmanek – były ogromne i miały wielkie, okrągłe ronda. Zdobiono je kwiatami, piórami (najbardziej prestiżowe były strusie pióra, ale nie gardzono upierzeniem innych ptaków – zdaniem profesor Amanday Halley, niektóre gatunki ptaków wyginęły w tamtych czasach, właśnie przez zapotrzebowanie na ich pióra), a niekiedy zwierzętami, na przykład wypchanymi ptakami. Nieodłącznym atrybutem pań stał się parasol, bynajmniej nie dla ochrony przed słońcem. Po co parasol, gdy ma się takie rondo u kapelusza? Te piękne nakrycia głowy bywały tak ciężkie (niektóre wyżyły ponoć ponad 20 kilogramów), że pomagał on utrzymać równowagę.
Po lewej: flagowa fryzura epoki edwardiańskiej, czyli chlebowe uczesanie
typu cottage loaf. (zdj) U góry: cartwheel hat hairstyle, czyli jak się czesać na przejażdżki samochodem. (zdj) Na dole, po środku: fryzura pompadour. Jej geneza sięga XVIII wieku i faworyty Ludwika XV, Madame Pompadour. (zdj) Na dole, po prawej: francuska aktorka Èva Lavallière w fryzure garçonne, wymyślonej przez Antoniego Cierplikowskiego. (zdj) |
FRYZURA I MAKIJAŻ
To, co napisano wyżej, jest prawdą, ale miejcie na uwadze, że fryzurę tę, zwaną garçonne (fr. chłopczyca), Cierplikowski wymyślił dopiero w 1909 roku, czyli pod koniec epoki edwardiańskiej. Myślę, że takie uczesanie mogło być zapowiedzią stylu flapper z lat 20., ale w żadnym razie nie było fryzurą najpopularniejszą!
Amanda Halley wielokrotnie podkreślała, że pierwsza dekada XX wieku była wyjątkowa pod tym względem, że wiele osób naprawdę sztywno trzymało się wymogów panujacej mody, i to samo tyczyło się stylizacji włosów. Najpopularniejszą fryzurą dekady był fryzura pompadour, z włosami podniesionymi nad czołem, zaczesanymi do tyłu i upiętym na czubku głowy. Jej modyfikacją było uczesanie typu cottage loaf - nazwa jak najbardziej trafna, bo rzeczywiście przypominało ono bochenek wiejskiego chelba. Tak więc pierwszym, co przychodzi wam na myśl na hasło: ,,epoka edwardiańska-kobiety-fryzury", powinny być właśnie style pompadour i cottage loaf.
Jak dowiecie się za chwilę, początek XX wieku to czas automobilu. Odpowiednim dodatkiem do stroju nieustraszonej mistrzyni kierownicy był kapelusz z szerokim rondem. A żeby takie nakrycie głowy dobrze leżało, fryzura też musiała być odpowiednia, i tak, około 1908 roku, pojawia się cartwheel hat hairstyle. Przyznaję, wygląda to dość oryginalnie, no ale jak się chciało jeździć samochodem, to trzeba było się poświęcić.
Makijaż nie cieszył się popularnością. Ceniono bladą skórę, naturalność i powściągliwość. Włosy mogły być kunsztownie zwijane i spinane, ale rzucający się w oczy make-up, pomalowane paznokcie i farbowane włosy postrzegano jako wulgarne. Mocniej malowały się w tamtych czasach stosowały tylko aktorki i prostytutki, a przeciętna kobieta poprzestawała na delikatnej warstwie różu na policzkach.
Po lewej: 1907, przyszli premierzy Wielkiej Brytanii, David Loyd George i Winston Churchill. Oboje w stroju prawdziwego dżentelmena: kamizelka z zegarkiem na łańcuszku, w ręce laska, na głowie cylinder. (zdj) Na dole, po lewej: męskie buty londyńskiej marki Peal & Co., Ltd. Buty z guzikami i białą cholewą zakładano na bardziej formalne okazje. (zdj) U góry, po prawej: 1905, irlandzki imigranci w San Francisko. Na głowach meloniki. (zdj) Na dole, po prawej: 1911, amerykański eksbasebollista, Connie Mack, w kanotierze na głowie. (zdj) |
MODA MĘSKA
Po lewej: prawdopodobnie początek XX wieku. Górnicy z Pensylwanii w strojach roboczych: spodnie, koszula, marynarka. (zdj) Po prawej: 1914, secesyjny artysta Gustav Klimt w ulubionym stroju. (zdj) |
STRÓJ ROBOCZY
ARTYSTA
Na górze, po lewej: Coney Island, 1903. Kobiety brodzące w morzu, ubrane w kostiumy kąpielowe, składające się z tuniki i pantalonów. Na głowach mają charakterystyczne kapelusze. (zdj) Środek: Ok. 1900 r. Pływaczka Annette Kellerman, jedna z pierwszych kobiet, które pokazywały się w jednoczęściowych kostiumach kąpielowych. (zdj) Na dole, po lewej: końcówka XIX wieku. Cigarette card przedstawiająca kobietę w spódnico-spodniach na rowerze. (zdj) Po prawej: 1903, ilustracja kobiety w stroju do jazdy samochodem - płaszcz do kostek chroni spódnicę i bluzkę przed kurzem, szal pomaga utrzymać na głowie kapelusz. (zdj) Po prawej, na dole: skórzana torba samochodowa projektu Louisa Vuitton. (zdj) |
SPORT
PŁYWANIE
ROWER
Jazda na rowerze zyskała ogromną popularność w ciągu ostatniej ćwierci XIX w. Kobietom dawała niezależność w przemieszczaniu się na dłuższe dystanse, umożliwiała udział w grupowych wycieczkach oraz takich rozrywkach, jak rowerowe akrobacje. Cyklistki z przełomu wieków nosiły kostiumy z jupes-culottes (spódnicospodniami), odważniejsze zakładały pumpy. Stanowiące uzupełnienie tego stroju kapelusze zdobione piórami najwyraźniej nie przeszkadzały w uprawianiu rowerowych akrobacji. (14)
Ubiór wymuszała specyfika aktywności. Kobiety - wiadomo, w sukni do kostek jeździłoby się niezmiernie trudno. Mężczyźni nosili pumpy, bo standardowe męskie spodnie z tamtych czasów wkręcałyby się w szprychy.
Ulubionym strojem kierowców były skórzane płaszcze i kurtki, bo nie łapały kurzu. Do roku 1900 samochody produkowano w Europie i Stanach Zjednoczonych, a do 1910 również w wielu innych miejscach na świecie. Początkowo bogacze kupowali automobile właściwie dla kaprysu. Po 1905 roku zdano sobie sprawę, że to w sumie niczego sobie środek transportu. Wprowadzenie w 1908 roku Forda T sprawiło, że auto stało się wynalazkiem dostępnym również dla członków klasy średniej.
Kurz na drogach i otwarta konstrukcja samochodu wymagały specjalnych ubrań. Noszono zatem długie luźne płaszcze, tzw. pudermantle (ang. dusters), peleryny i poncza. Kobiety dodatkowo przewiązywały kapelusze szalami – by utrzymać je na głowie – lub woalkami, które chroniły twarz przed kurzem. Można było zaopatrzyć się również w specjalne nakrycia całkowicie zasłaniające twarz z otworem na oczy i siatką na ustach. Do tego oczywiście dodatki: rękawiczki i gogle. Z akcesoriów do jazdy samochodem słynąła firma Alfred Dunhill Ltd., a zwłaszcza jego linia Dunhill's Motorities, na którą składały się klaksony, lampy, skórzane płaszcze, gogle, zestawy piknikowe i czasomierze. Louis Vuitton zaprojektował z kolei skórzaną torbę (choć jeszcze bez charakterystycznego loga), mającą idealnie pasować do ówczesnych aut.
Edward VII i Aleksandra Duńska (zdj, zdj) |
TRENDSETTER
EDWARD VII
Nie byłoby epoki edwardiańskiej bez Edwarda VII. Król Anglii szczycił się przemyślaną elegancją oraz charakterystycznymi zakrzywionymi w dół wąsami i przystrzyżoną, spiczastą bródką. Nazywano go nawet najlepiej ubranym mężczyzną na świecie.ALEKSANDRA DUŃSKA
Nie mniejszy wpływ na modę wywarła żona Alberta Edwarda, Aleksandra Duńska. Chyba najistotniejszymi elementami jej wizerunku była fryzura na pudla i zamiłowanie do wysadzanych klejnotami chokerów (zakrywała nimi małą bliznę na szyi).Lina Cavalieri i Alice Roosevelt (zdj, zdj) |
LINA CAVALIERIWłoska śpiewaczka operowa. Nazywana najpiękniejszą kobietą świata.
ALICE ROOSEVELT
Przenosimy się za Atlantyk. Alice Roosevelt, najstarsza córka ówczesnego prezydenta Stanów Zjednoczonych Theodore’a Roosevelta, była uosobieniem Gibson Girl XX wieku: młoda, piękna i niezależna, nie bojąca się imprezować i publiczne palić. Ogromne kapelusze, modne w czasach jej młodości, stały się jej znakiem rozpoznawczym. Była najczęściej fotografowaną kobietą w czasie prezydentury swojego ojca.Camille Clifford i Evelyn Nesbit (zdj, zdj) |
CAMILLE CLIFFORDAktorka i modelka belgijskiego pochodzenia. Charakterystyczna fryzura i talia osy sprawiły, że uznaje się ją za kwintesencję stylu Gibson Girl.
EVELYN NESBIT
Lindsay Baker w artykule dla BBC nazwała ją pierwszą supermodelką, a jej biografia byłaby świetnym materiałem na film albo chociaż podkast kryminalny.Nesbit była najbardziej pożądana modelką wśród nowojorskich artystów i ilustratorów. Pozowała dla rzeźbiarza George'a Greya Bernarda i Charlesa Dany Gibsona. Jej twarz można było zobaczyć wszędzie, od niezliczonych okładkek magazynów po reklamy past do zębów.
Kariera Nesbit zawisła na włosku, gdy mąż modelki został zastrzelony przez jej kochanka, a przy okazji procesu wyszło na jaw sporo brudów z jej życia prywatnego. Evelyn udało się jednak ułożyć sobie życie po tych dramatycznych wydarzeniach - została matką, występowała w wodewilach i niemych filmach.
Charles Frederick Worth i Lucile (zdj, zdj) |
CHARLES FREDERICK WORTHHaute couture, czyli ubrania szyte na miarę. Dziś ich znaczenie dyskusyjne ze względu na cenę i ograniczoną bazę klientów, ale do lat 60. to właśnie couture designers odgrywali kluczową rolę, jeśli chodzi o tworzenie mody – a pierwszym z nich, który dorobił się statusu gwiazdy mody, był Charles Frederick Worth. Urodzony w 1825 roku, w wieku 20 lat przeprowadził się do Paryża, gdzie założył własny dom mody. Żona Napoleona III wzięła go pod swoje skrzydła i od tego momentu stał się ulubieńcem francuskiej socjety. Worth jako pierwszy prezentował stroje na modelkach i wypuszczał nową kolekcję ubrań co rok. Koniec XIX wieku to pik popularność jego domu mody.
LUCILE
Lady Lucy Duff-Gordon (pseud. Lucile) – wiodąca brytyjska projektantka przełomu wieków. Odniosła sukces dzięki swoim ,,emocjonalnym sukniom” (gowns of emotion). Każdy z jej wyrobów otrzymywał odpowiednio egzaltowaną nazwę (,,Westchnienie niezaspokojonych warg”, ,,Oddaj mi swe serce”, ,,Gdy nadszedł kres niewoli namiętności”, ,,Przez ciebie", ,,Sukces", ,,Dzwony świątyni", ,,Poemat w błękicie i fiolecie", ,,Stracone serce (nr 2)"). Lucile prezentowała swoje suknie na modelkach o egzotycznych pseudonimach (Hebe, Gamela), które podczas pokazów przybierały teatralne pozy. Naprawdę, aż dziw, że z takim zamiłowaniem do dramatyzmu nasza Lady nie została poczytną autorką harlekinów.Jej stroje nie były tak innowacyjne jak kreacje Poireta, właściwie, zdaniem Amandy Halley: ,,nie była zbyt nowatorska, była po prostu bardzo sławna”.
KONIEC DEKADY
* Epoka edwardiańska to okres panowania Edwarda VII, przypadające na lata 1901-1910. Często bywa przedłużana on przedłużany do rozpoczęcia I wojny światowej w 1914. Inne daty końcowe, wskazywane przez historyków, to rok 1912 (zatonięcie Titanica), czy nawet 1918 i koniec wojny.
NAJWAŻNIEJSZE
1. Cally Blackman, 100 lat mody, tłum. Ewa Romkowska, Warszawa 2013.
4. Fiona Ffoulkes, Jak czytać modę. Szybki kurs interpretacji stylów, tłum. Agnieszka Spiegelhalter, Warszawa 2011.
5. Daniel James Cole, Nany Deihl, The History of Modern Fashion From 1850, Londyn 2015.
6. Harriet Worsley, 100 Ideas that Changed Fashion (reprinted 2020).
8. Amanda Hallay, THE ULTIMATE FASHION HISTORY: The 1900s.
10. 1900s in Western fashion w Wikipedii.
11. What Went Where? Edwardian Lingerie and How to Wear It.
12. Women’s Edwardian Hairstyles: An Overview.
11. Evelyn Nesbit: The world's first supermodel.
12. Мода 1900-х: история, особенности, 40 фото.
Komentarze
Prześlij komentarz