Początki muzyki rozrywkowej
Początki muzyki rozrywkowej
Pop music* - termin [...] oznaczający najpopularniejsze nurty muzyki rozrywkowej [...] zrodził się wraz z początkami muzycznej kultury masowej: narodzinami fonografii, potem radia i filmu dźwiękowego (co trwało przez pierwsze dekady XX wieku), więc o pop music możemy mówić od lat 30. (początek filmu dźwiękowego), kiedy w pełni zaistniały techniczne warunki do masowego upowszechniania (funkcjonowały już radio, płyta i film) utworów rozrywkowych mogących walczyć o prymat popularności milionowych audytoriów. (1)
ŹRÓDŁA EUROPEJSKIE
Wzgórze Montmart, rok 1900: Moulin Rouge buduje gigantycznego drewnianego słonia. (zdj) |
- Istniejąca w romantyzmie salonowa muzyka fortepianowa lub kameralna (czyli taka pomyślaną na niewielkie zespoły, początkowo do wykonywania w małych pomieszczeniach). Tę przeznaczoną dla panienek z dobrych domów muzykę cechowała sentymentalność i ckliwość, często nie wymagała ona również specjalnego zaawansowania technicznego. Jeśli chcecie dowodu, poczytajcie Rudina Iwana Turgieniewa (1856) - pojawia się tam właśnie taka młoda, nieco naiwna Natalia, którа wkrótce wplącze się w romantyczną relację z głównym bohaterem, a gra na fortepiania, choć jest umiejętnością, którą bohaterka powinna zabłysnąć w towarzystwie, niekoniecznie jest jej mocnym punktem. Kiedy pierwszy raz usłyszałam o utworze Modlitwa dziewicy, op. 4 autorstwa Tekli Bądarzewskiej-Baranowskiej (ok. 1851?), a potem jej posłuchałam, wyobraziłam sobie, że właśnie muzyka mogła rozbrzmiewać w szlacheckich gniazdach.
W przyszłym tygodniu pojawi się kolejny wpis z cyklu ,,Piosenka Dnia", w którym opowiem o tym, jak Tekli udało się podbić świat swim utworem i stać się bohaterką anime (sic!) A jeśli już teraz zżera was ciekawość, zajrzyjcie na Instagrama - tam wszystko wyjaśni się szybciej! - Muzyka neapolitańska - sięgające XIX wieku, a wywodzące się z Neapolu pieśni rozpropagowali w latach 30. i 40. XX wieku śpiewacy operowi o włoskich korzeniach, dzięki czemu muzyka ta zagościła w reperetuarze Elvisa Presleya (Santa Lucia), Franka Sinatry, Bryana Adamsa (O sole mio) czy Anny German (Torna a Surriento - Wróć do Sorrento). Ponoć twórcy O sole mio zmarli w biedzie, bo utwór początkowo nie osiągnął żadnego sukcesu. (2) Wydaje mi się, że obecnie kojarzą ją raczej wszyscy (i muszę przyznać, że jakiś wkład w jej rozpowszechnienie, czy może raczej przypomnienie polskim zjadaczom chelba miała reklama Delmy. Tak, TEJ Delmy, margaryny do kanapek.)
- Paryskie cafe-chantant/cafe-concerts (fr. śpiewające kawiarne) - zaczęły pojawiać się z końcem XVIII wieku. Można w nich było posłuchać piosenek, ballad czy fragmentów oper. Pod koniec XIX wieku ich funkcję przejęły kabarety, wśród nich słynny Moulin Rouge. Opowiedzmy sobie o nim nieco więcej.Sa lata 80. XIX wieku, belle epoque trwa w najlepsze. Francuzi mogą w końcu odetchnąć po wojnie z Prusami. Rewolucja przemysłowa daje nadzieję na lepszą przyszłość i zmienia funkcjonowanie społeczeństwa. Klasa średnia miesza się z niższymi klasami, kulturę popularną ogarnia poczucie radości i energii. Artyści zachłystują się modą na orient, Eiffel kończy budowę swojej wieży, a bracie Lumiere organizują pierwszą publiczną projekcję filmu.W 1991 na wzgórzu Montmartre uroczyście inauguruje się otwarcie Bazyliki Najświętszego serca. Władze miały nadzieje, że górująca nad wzgórzem świątynia przyda nieco prestiżu tej cieszącej złą sławą miejscu. Bohema artystyczna nie przestała jednak odwiedzać kabaretów i kawiarni na Montrmarcie, a wkrótce dołączyli do nich arystokraci i klasa średnia, chcące zakosztować uroków nocnego życia Paryża. Śpiewające kawiarnie stały się zatem symbolem - w bardzo ogarniczonym zakresie, ale jednak - równości klasowej.Najsłynniejszą cafe-concerts był niewątpliwie właśnie ,,Czerowny Młyn". Parkiety taneczne, wszechobecne lustra, ogromny drewniany słoń z miejscem na ,,tańce intymne" i kankan przyciągały tak biedotę, kobiety lekkich obyczajów, jak i arystokratów. (3)
- Music-hall - brytyjski odpowiednik francuskich cafe-concerts. Terminem tym można określać zarówno widowiska rozrywkowe, na które składały się piosenki, tańce, skecze, popisy akrobatyczne, jak i budynki, w których te występy się odbywały - były to specjalnie budowane teatry z barami wokół głównej sceny; początkowo zresztą music-halle wystawiano właśnie w pubach. Widowiska te charakteryzowały się często niewybrednym humorem i były popularne wsród środowisk robotniczych. Z czasem zaczęły być wypierane przez kino i radio, by ostatecznie zaniknąć w latach 60. Odegrały one jednak ważną rolę w kształtowaniu się brytyjskiego przemysłu muzycznego, świata kultury i rozrywki.
O tym, jak istotną rolę odgrywał niegdyś music-hall, że jeden z menadżerów młodego Davida Bowie próbował z niego zrobić właśnie artystę kabaretowego. Gatunki pokrewne względem music-hall takie jak burleska czy rewia również miały swój udział w rozwoju muzyki rozrywkowej.
ŹRÓDŁA POZAEUROPEJSKIE
AFROAMERYKANIE
James Brown śpiewa gospel, a Blues Brothers doznają oświecenia. (zdj) |
Negro spirituals to pieśni czarnoskórych niewolnikó w koloniach brytyjskich. Cechuje je przede wszystkim formuła call-and-response (prowadzący śpiewak inicjuje melodię, pozostali mu odpowiadają), silne zaangażowanie emocjonalne (również poprzez taniec) oraz wyrazisty rytm uzyskiwany poprzez klaąskanie czy tupanie. Powtarzalne formuły i inkantacje (mogące trwać wiele godzin) miały za zadanie wprowadzić w trans i ostatecznie w ekstazę. Negro spirituals to pieśni religijne, aczkolwiek gospel, najpowszchniejszy rodzaj tego rodzaju muzyki, ,,od pierwszej połowy XX wieku wychodziła ze śwityń, aby stać się religijną muzyką estradową i reigijną muzyką popularną, funkcjonującym w przemyśle fonograficznym i radiofonii." (4)
Blues - to pierwszy rodzaj pieśni indywidualnej czarnego Amerykanina. W społecznościach plantacyjnych, w latach niewoli, Czarni śpiewali wspólnie: hymny, psalmy, spirituals i work songs. Zaśpiewy samotne należały do rzadkości. Były im niepotrzebne. Klęska Południa w Wojnie Domowej przyniosła im wyzwolenie, ale dla większości było ono szokiem i końcem świata, w którym się urodzili i żyli. Plantacje były zrujnowane, trzeba było szukać pracy i domu - żyć w społeczeństwie kompetytywnym. Dla wielu była to rozterka trudna do udźwignięcia i blues był jej odzwierciedleniem w odniesieniu do setek sytuacji i zmartwień, jakie ich spotykały.Nazwa BLUES jest liczbą mnogą, bo oznacza mnogie troski i zgryzoty. Poprzedzało ją w Anglii wyrażenie ,,blue devils" (smutne diabły), gdyż kolor błękitny był zawsze synonimem smutku. (8)
W latach 30. i 40. XX wieku za sprawą masowej emigracji czarnoskórych do bogatszych stanów Północy blues stał się częścią życia estradowego wielkich miast. [...] Blues chicagowski silnie wpłynął na późniejszych wielkich bluesmanów XX wieku, takich jak John Lee Hooker czy B. B. King, ale też na powstanie rock and rolla, brytyjskiego bluesa, skiffle i beat music. (9)
MUZYKA LATYNOSKA
Aria ,,Habanera" z opery ,,Carmen" Bizeta - tu w wykonaniu Royal Opera House. |
Nieświadomie, bo Bizet sądził, że El Arreglito to piosenka ludowa. (Nie dziwię mu się - z tą ,,ludowością" są same problemy, bo nikt do końca nie wie co, ona właściwie oznacza. Więcej na ten temat pisałam tutaj. Podobny problem mieli zresztą członkowie Led Zeppelin z utworem Babe, I'm Gonna Leave You.).
TIN PAN ALLEY
Tin Pan Alley - centrum muzyki rozrywkowej Stanów Zjednocznonych w latach 1885-1930.(zdj) |
.
__________________________________________________________________________
Tekst opracowałam na podstawie dwóch pozycji. Najważniejszym źródłem była dla mnie Historia muzyki popularnej Jakuba Kasperskiego (rozdziały Źródła muzyki popularnej (9-24) oraz Muzyka popularna a rozwój przemysłu muzycznego (25-30)), korzystałam również z Encyklopedia muzyki rozrywkowej Wacława Panka (hasła pop music -s. 274, music-hall - s. 231-232, negro spirituals - s. 236-239, blues - s. 44-46, Tin Pan Alley - s. 350).
Inne źródła:
(2) KAWACAFFE - Blog o Neapolu, podróżach do Italii i o włoskim życiu w Polsce - https://www.kawacaffe.pl/muzyka-neapolitanska/
(3) Oficjalna strona Moulin Rouge - http://www.moulinrouge.fr/histoire/periods?lang=en# (dostęp: 11.10.2020)
(5) Blackface! - https://black-face.com/minstrel-shows.htm
Cytaty:
(7) Encyklopedia..., Warszawa 2000, s. 287.
(8) Tamże, s. 44.
(9) Historia..., s. 19.
Komentarze
Prześlij komentarz